توجه سبب ادراک می شود وادراک همان انسان است که ای برادر تو همان اندیشه ای مابقی تو استخوان و ریشه ای .
پیامبر فرمود هر کسی هرچه را دوست داشته باشد با آن محشور می شود حتی اگر سنگ باشد وانسان هر چه را دوست دارد بدان توجه دارد وتوجه سبب ادراک می شود ولذا می گویند بین عاقل ومعقول اتحاد برقرار می شود .
واما برداشتن کلی توجه از دنیا سری دیگر دارد .اینجا همان موت است که رخ داده است که مرگ این انقطاع است اما از نوع ارادی .
از هیچ کس گله نداشتن نشانه این عدم توجه به دنیاست .
مرا به سوی عزیزترین توجه هدایت کنید .گفت تو بایست به مقام یافتن خود ودیدن خود بررسی .
رب الدخلنی مدخل صدق واخرجنی مخرج صدق واجعل لی من لدنک سلطان النصیرا